Västergötlands Botaniska förening

Copyright ©Västergötlands Botaniska Förening 2017

Webmaster Lennart Sundh

Floraväkteri

För att kunna bevara våra hotade växter krävs kunskap om var arten finns och om den ökar eller minskar. Floraväktarna är ett nätverk av naturintresserade personer som är med och bevakar och ökar kunskapen om våra hotade växter, i första hand kärlväxter.

Är du intresserad av att vara ute i markerna och botanisera och samtidigt göra en insats för att stödja arbetet med mindre vanliga växter? Kan du tänka dig att besöka samma växtplats (resekostnaderna ersätts) någon gång varje år? Förutom att du gläds och njuter av växtplatsen eller blomprakten, skulle du kunna räkna eller uppskatta hur många plantor du ser där av en viss art? Säger du ja till allt detta så är du ju en perfekt floraväktare!

När det gäller Artportalens floraväkteridel så har den allmänna rapporteringsdelen varit igång sedan i mars 2013. Floraväkteridelen har successivt införts och idag har de flesta floraväktare en utökad behörighet för kärlväxter. Floraväktaransvariga i föreningen är Enar Sahlin och Michael Johansson. Hör av dig till dem för mer information.

Floraväktarträffar

Nästa floraväktarträff är i Borås lördagen den 24 november 2018 kl. 9:30 i föreningslokalen (Studiefrämjandet) Yxhammarsgatan 8-10.

Programmet: Vi berättar om rapporteringen till Artportalen.

Vi kan redan nu säga vad och hur du kan floraväkta kommande säsong 2019?

Dina frågor kan vi ta enskilt, om du vill. Även enskild hjälp med rapportering.

Ta helst med egen dator, Wi-Fi finns.

Avslutning senast kl.15:00.

Anmäl senast torsdag 22 nov. till Michael Johansson, ambrosia20@live.se eller tel/sms 070-455 22 47

Vi bjuder både på kaffe/te och fralla vid ankomst och lunch på en kinarestaurang kl.12:30.