Copyright ©Västergötlands Botaniska Förening 2017

Söndagen den 7 maj 2023.

* Kl. 12:00 Lunch på Glasets Hus, Östra Järnvägsgatan 2, Limmared –
föreningen bjuder medlemmar.

* Kl. 13:30 Årsmötesförhandlingar vid Tåstarps ängar.

* Efteråt är det exkursion på Tåstarps ängar (besöksmål nr 28 i ”Botaniska besöksmål i Västergötland”). Området består av artrika sandhedar och ängsmarker, bland annat med ett stort antal guldsandbin. Under exkursionen kan det vara läge för en fikapaus. Tag alltså med eget kaffe och kaka (eller vad som önskas).

Anmälan till sekreteraren Peter Laudon (0706-520911, gärna SMS, eller
peterlaudon1@gmail.com) senast tisdag 2 maj.

P.S. Glasets hus öppnar klockan 10:00, där kan man se en utställning om samlande
(gratis) och/eller besöka museet (kostar 50:-). Telefon till Glasets Hus är 0325-660060,
om man har frågor eller vill informera om någon mat man inte tål. D.S.

Botaniska besöksmål i Västergötland

Boken Botaniska besöksmål i Västergötland har bivit en storsäljare efter utgivningen våren 2019. I boken beskrivs 112 besöksmål i landskapets samtliga 35 kommuner. Här finns välkända naturreservat såväl som mindre kända naturområden. Mer än 900 växter nämns och 316 foton av växter och miljöer underlättar besöken. De 112 kartorna visar lämpliga vandringsleder genom varje naturområde. Boken omfattar 294 sidor och är linnetrådsbunden i hårdband.

På varje uppslag ges en kort beskrivning av varje besöksmål och hur man kommer dit. Här finns upptecknade arter som man kan finna på angivna ställen vid lämplig årstid, liksom en orienteringskarta med föreslagen rutt samt bilder på området och ofta dess karaktärsväxt.

GPS-punkter för t.ex. parkering och intressanta växtplatser anges.

Boken köps med fördel direkt av styrelsemedlemmar och ombud i Västergötlands Botaniska Förening för 200:-. Boken kan också beställes genom att sätta in 280:- (inkl. porto) på bankgiro 5155-4400. Ange ”GUIDEN” samt namn och adress.

ÅRETS VÄXT 2023 - KÄRRSPIRA!

Rapportera alla Era aktuella fynd av kärrspira.

Prioriterad art 2023 för floraväktarna i Västergötland är

strandviol och knärot.

• Fortsätt gärna 2023 att rapportera dessa och även de hotade arterna mosippa, backsippa, slåttergubbe, källgräs, fältgentiana och ryl. Kom ihåg: Det som inte rapporterats till Artportalen ”finns inte”! Därför kan myndigheter och andra i god tro tillåta att områden exploateras eller på annat sätt förstörs, där det finns en lokal för en eller flera skyddsvärda arter. Bli gärna floraväktare så att du kan rapportera i Floraväkteriet och därmed göra en insats för naturvården!

Botanikdagarna i Västerbotten 2024

Botanikdagarna är ett årligen återkommande arrangemang som hålls i ett svenskt landskap med en lokal botanisk förening som värd. 2024 är det Västerbotten läns botaniska förening som står värd för arrangemanget. De kommer visa upp mellersta delen av landskapet, från kusten till inlandet. Boendet är förlagt i Lövånger, närmare bestämt i kyrkstaden. Det är en historisk plats med 117 kyrkstugor där vi kommer att få bo i pittoreska, men invändigt fullt renoverade stugor. De tre exkursionsdagarna kommer att spenderas enligt följande: kustnära på Bjuröklubb, naturvårdsinriktat i inlandet och rikområden längs Skellefteälven.

Länk till mer information BOTANIKDAGARNA I VÄSTERBOTTEN

OBS! Långexkursion till GOTLAND 2024

Troligen söndag 2 juni – lördag 8 juni: Långexkursion till GOTLAND ledd av Erik Ljungstrand
med biträde av lokala botanister. Vi kommer att bo på Brukshotellet i Roma. Priset för logi
(i dubbelrum), frukost, lunchpaket och exkursionsledning väntas bli ca 3000 kr (tillägg för
enkelrum ca 900 kr). Medtag lakan, möjlighet att hyra finns. Kostnader för middagar tillkommer.

Vi avser att besöka Stora Karlsö en dag, ca 500 kr tillkommer då för båtresan. Nu
föreligger tyvärr inga uppgifter om vare sig tider eller priser för färjan mellan Oskarshamn
och Visby, men en preliminär uppskattning av bilresekostnader från Göteborg (med fyra
personer i bilen) inklusive bilfärjan lyder på 2700 kr/person. Anmälan till Johan Grudemo via e-post (johan.grudemo@hotmail.com), eller via brev till Johan Grudemo, Slottsskogsgatan 9A, 414 53 Göteborg, senast 31 januari. Deltagarantalet är maximerat till 20 personer; vid överanmälan får de sist anmälda utgå. Utförligare program sänds till de anmälda innan exkursionen. Observera att denna resa endast är öppen för medlemmar i BFiG eller VBF.

Förändringar i rödlistan 2020 – Västergötland

Den nya rödlistan som skall gälla i nästa 5-årsperiod släpps i slutet av april. Vi vet redan vilka de nya arterna är som kommer in i listan: EN lundäxing, VU flotagräs, småvänderot och ålgräs, NT småjungfrukam, vårstarr, backstarr, klofibbla, mörk dunört, småsnärjmåra, vippärt, flentimotej, brunag, vattenfräne, strandnarv, sylnarv, glasört, svinrot, krusfrö, säfferot, saltört, backruta, gullklöver och axveronika. Dessutom tillkommer ett antal underarter och småarter. Du får gärna börja titta på dessa och rapportera nya och gamla lokaler för dessa som alla saknas i floraväkteriet. Försvinner från rödlistan gör: RE  hängstarr EN dvärgseradella VU stor haverrot och grönskära samt nio västgötska NT-arter.  Sammantaget, inte så många försvinnande som nykomlingar.